betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

vrijdag 9 september 2011

week 4 in groep 3


Dinsdag is het dan zover! We hebben zoveel over de dieren( tuin) gesproken, geschreven en in de themahoek opgebouwd dat het tijd wordt om eens in een echte dierentuin te gaan kijken. We gaan niet alleen om alle dieren te bekijken want wie weet... vinden we ook nog antwoorden op onze vragen van  de vragenwand (ja! want we zagen nu waarom de giraf een lange nek heeft: dan kan hij goed bij de blaadjes aan de boom) en we kunnen meteen kijken of er nog iets is wat in de dierentuin heel belangrijk is maar wat wij nog niet hebben. Het weer was niet warm maar daardoor was het heel rustig in de dierentuin en hadden we alle tijd om alles rustig te bekijken. al gauw merkten de kinderen dat als ze ergens heen wilden ze door de aanwijsborden in het park goed de weg konden vinden. Die hebben we nog niet in onze dierentuin en moet er zeker komen. Ook zagen we oppassers aan het werk. Goed opletten wat ze allemaal doen! Vol met verhalen en nieuwe plannen kwamen we 's middags op school terug. De verhalen verwerkten we in de tekst van de week. En de plannen werden besproken.

Er moesten nog naambordjes bij de hokken, want die waren er nog niet. Er moest een lijst komen waarop stond wat de oppasser doet. Er moesten wegwijzers komen. Bij de kassa moest staan hoeveel het kost om naar de dierentuin te gaan en er moesten entreekaartjes komen. De dierentuin moest nog een naam hebben.                      
De kinderen gingen aan de slag. er wordt een prachtige takenlijst gemaakt en  gepresenteerd aan de groep, zodat iedereen kon horen en zien wat een oppasser doet. Daarna wordt de lijst in de keuken van de dierentuin opgehangen.
Dat kwam later goed van pas, want nu kunnen de oppassers aan het werk. 2 kinderen zijn de oppassers. Bij het begeleiden van het spel vroeg ik wat ze waren en hoe ik dat kon zien. Ze waren oppassers maar dat kon ik niet zien want ze hadden geen werkjas! Maar daar kwam  de oplossing: hij had een oude jagersjas en dat was ook een werkjas. hij hing aan de kapstok en kon hem wel even halen. Uitgebreid werden alle zakken getoond die er in de jas zaten en hij trok hem aan. Nu zijn ze echte oppassers. Maar wat doe je dan als je oppasser bent? In  de keuken bekeken we de lijst die was gemaakt. Wat fijn dat je zo kon zien, wat je moet doen! eten pakken! "vlees" voor de leeuwen. We deden net of de kastantjes in het bakje "vlees" was. Er wordt  wel een kaartje geschreven met "vlees" erop zodat de volgende oppasser ook weet dat er in dat bakje vlees zit.
Wat geweldig om te zien hoe trots kinderen dan zijn op wat ze doen!
De volgende dag kwam één van de kinderen met een goed idee. Hij had een leeg blaadje bij zich en hij vertelde dat dit blaadje was om op te schrijven wie de bezoeker in de dierentuin mag zijn. Zo komt iedereen een keer aan de beurt. Hiermee voegt hij zelf nieuwe handelingsmogelijkheden toe (impuls 4) aan ons spel die we goed kunnen gebruiken. De prijslijst is er, de entreekaartjes zijn er, geld is er. Dus er kan een bezoeker bij de kassa komen!

Daarnaast is er ook een begin gemaakt met de materialen voor de verteltafel. 2 kinderen zijn bezig een achtergrond voor het boek Slokkebrok te maken. En 2 kinderen plakken de dieren die in het boek voorkomen op een klein rolletje. We maken de dieren niet helemaal zelf omdat dat veel tijd vraagt en we met de verteltafel aan de slag willen. De achterkant van de rolletjes zijn nog kaal. daar moeten kaartjes komen met de namen van de dieren. Een goede leerling kan de woorden typen. Dan kunnen we met zwakke kinderen de verteltafel met plaatjes doen en met de goede kinderen kunnen we de verteltafel met woorden uitvoeren.Hiermee willen we de activiteit verdiepen.

Tot slot willen we ook de ouders op de hoogte houden van alles wat we doen. Ze mogen altijd in de klas komen kijken of in de thema hoek. Ook hebben we buiten de klas een fotowand met tekst waar de activiteiten van het thema beschreven worden.

Voor volgende week ga ik me verder richten op het begeleiden van het spel in de spelhoek. Hiervoor wil ik een logboekplanning  maken  in Horeb. Ook willen we een spelscript met de kinderen maken als ondersteuning van het spel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen