betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

maandag 21 mei 2012

week 35: het spel opstarten en schrijfactiviteiten


Na ons bezoek aan het vliegveld hebben we genoeg informatie om onze themahoek verder in te richten.
De foto's die we op het vliegveld gemaakt hebben kunnen we goed gebruiken als een soort stappenplan voor het spel in de thema hoek:



We hebben in onze thema hoek een reisbureautje waar de reis geboekt kan worden (stap 1), er is een paspoortcontrole (stap 2) en daarna stap je in het vliegtuig (stap 3).

Dit stappenplan geeft steun en sturing aan het spel. Aan de hand van deze 3 stappen kan het rollenspel verder ingevuld worden. In de klas is een rollenspel gespeeld hoe een reis geboekt moet worden. Wat doe je dan?  Wat zeg je dan? Dit kan nog weer verder uitgewerkt worden in het spelscript. Zo zie je langzaamaan het spel groeien.

Naast het spel hebben we als activiteit een "dagje uit boekje". Het bezoek aan het vliegveld levert dus ook weer een schrijfactiviteit op nl. een dagje naar het vliegveld. Dat wordt weer aan ons boekje toegevoegd. Het volgende dagje uit wat in ons boekje beschreven gaat worden is een dagje naar de Biesbosch.
Afgelopen week zijn we op bevertocht geweest in de Biesbosch.
Eerst werd er in het informatiecentrum het één en ander verteld over de bever. En daarna gingen we de natuur in om te kijken of we echte bevers of sporen van bevers konden vinden. En ja!
wat leuk! we hebben echte bevers gezien! ze lagen te slapen in de burcht. En we hebben omgeknaagde bomen gezien. super interessant. het was een leuke en leerzame tocht. de kinderen en de juffen hebben genoten.










Nu is het vakantie voor ons, maar na de vakantie gaan we verder met ons "dagje uit boek" en met het spel. In het reisbureau ontbreken nog de posters. Daar gaan we na de vakantie aan beginnen. Hiervoor biedt expert lezen goede mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen