betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

vrijdag 6 april 2012

week 31: werken in HOREB

Na de afsluiting van het thema beroepen zijn we begonnen met de voorbereiding van het laatste thema dit schooljaar: op (ontdekkings-) reis. We denken binnen dit thema een breed scala aan onderwerpen te hebben zoals op reis gaan (vervoer), vakantie (landen, landschappen, voedsel, natuur), geschiedenis (ontdekkingsreizen).

Omdat HOREB hét registratie systeem is bij ontwikkelingsgericht onderwijs gebruiken we dit systeem om ons thema op te bouwen en later ook uit te werken.
Het activiteitenboek helpt je bij de opbouw van een thema.
Het onderdeel "voorbereiding thema's en activiteiten" gebruik je bij deze 0 fase (=opbouw thema):

Een kort overzicht van onze planning:
1 Thema en inhouden

We brainstormen we over het onderwerp. Welke gedachten en ideeen komen er bij je boven. Welke onderwerpen willen we aan de orde laten komen.

verschillende landen
verschillende landschappen bespreken
hoe ga ik op reis (verschillende vormen van vervoer bekijken)
dagje uit (waar kun je naar toe en wat doe je dan?)
geschiedenis. (hoe gingen ze vroeger op reis, ontdekkingsreizen)

2 Betekenissen van kinderen

welke betekenis kan dit thema voor de kinderen in je groep hebben. Waar zijn ze in geïnteresseerd, waar weten ze er al wat van denk je, wat vinden ze er van?

De zomervakantie komt eraan en de meeste kinderen gaan dan op vakantie of dagjes uit.
Andere landen spreken de kinderen aan.


3 Bedoelingen

Welke ontwikkelings- en leerbedoelingen vind je vooral belangrijk bij dit thema. Denk aan willen, durven en kunnen praten met elkaar over activiteiten, aan woordenschatuitbreiding, aan omgaan met getallen en cijfers. Gebruik hiervoor de cirkel van brede bedoelingen.



geschreven en gedrukte taal
samen spelen en samen werken
zelfsturing en reflectie



4 Het activiteitenaanbod

Welke kernactiviteiten wil je vooral aan het thema verbinden.

lees-schrijfactiviteiten: folder maken, reisgids,vakantie posters, tekst van de week, expert lezen, paspoort maken, boekingsformulieren
spelactiviteiten: reisbureau
gespreksactiviteiten: eigen ervaringen met vakantie en reizen

deze activiteiten worden verder uitgewerkt in het webmodel

5 Startactiviteiten: hoe begin je; hoe oriënteer je kinderen op het thema

Welke startactiviteiten kies je? Wat breng je zelf in (eigen ervaringen, voorwerpen, een (prenten)boek of teksten)? Hoe kom je achter de betekenissen van kinderen (hun interesses en ervaringen)?

waar zou jij naar toe willen varen - tekst van de week over laten schrijven over een "droomreis"
eigen vakantiefoto's en filmpjes laten zien, teksten maken over eigen ervaringen
voorwerpen uit verschillende landen - koffer met vakantiespullen: woordweb maken wat er allemaal nodig is om op vakantie te kunnen gaan.

wat weet je al over "andere landen" of "over het vliegveld" en wat wil je nog weten.
eten uit verschillende landen: proeven, ervaringen opschrijven en teksten lezen

expert lezen over deze onderwerpen
de gele ballon - verschillende landschappen met de kinderen bespreken (=een prentenboek)
excursie naar het vliegveld??(mogelijkheden hiervoor nader bekijken)


6 De speelleeromgeving

Welke mogelijkheden zie je voor een rijke speelleeromgeving in je klas en andere ruimtes?

reisbureau (met vliegveld?)

Komende week gaan we met de startactiviteiten beginnen. Dan kunnen we ook zien waar de kinderen interesse in hebben en ons thema verder uitwerken in activiteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen