betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

zondag 22 april 2012

week 33 startactiviteiten en expert lezen

Met startactiviteiten orienteer je je op een thema. Nu de kinderen al zo goed kunnen lezen is expert lezen een hele goede manier om meer informatie te verkrijgen over verschillende onderwerpen. Het is een werkvorm die je steeds beter in kan zetten nu het leesniveau groeit.
Deze week hebben dan ook volop van het expert lezen gebruik gemaakt. Om te weten te komen hoe je reist en om meer te weten te komen over eten uit andere landen.
Bij het expert lezen ga je altijd uit van de 4 stappen methodiek.
- orientatie en gemeenschappelijke basis leggen

- inzoomen op de illustratie en tekst

-tekst lezen (sleutelwoorden onderstrepen)

-reflectie, evaluatie, presentatie en waardering


Vooraf kijken wie we gaan begeleiden in kleine kring. In het logboek wordt dan een planning gemaakt wat we willen observeren en begeleiden en wordt naderhand beschreven in een evaluatie wat de vorderingen van een kind zijn. Op deze manier wordt de ontwikkeling van een kind gevolgd.
de rest van de groep leest in 2 tallen de tekst.
Het expert lezen over eten uit andere landen viel erg in de smaak. Om op verhaal te komen had ik eerst een ppp over eten uit verschillende landen en natuurlijk had ik ook eten meegenomen om te proeven. Vraag was uit welk land dit eten oorspronkelijk komt. Door middel van het lezen van de tekst konden we erachter komen uit welk land het eten kwam en daarbij werd nog wat meer informatie over landen gelezen.
Aan het eind van de expert leesles werd er aan de klas gepresenteerd wat je allemaal over het eten en dat land waar het vandaan kwam te weten bent gekomen.








De volgende fase (fase 2) gaan we nu in om de thema hoek in te gaan richten. Komende week staat in het teken van het plannen wat we precies gaan doen en wat we daarvoor nodig hebben.
in de thema hoek is nu nog niets...hoe zou het er volgende week uitzien?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen