betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

vrijdag 7 oktober 2011

week 8: Lef!

Deze week staat in het teken van LEF!

Lef! is het thema van de christelijke kinderboekenmaand 2011. Het gaat over kleine en grote helden.
Lef! gaat over kinderen die op een gegeven moment in durven grijpen, een keuze durven maken of  iets durven doen.


In de eerste plaats gaat het over "
Lef" van ouders die een voorleesontbijt organiseerden voor de klas.
En over ouders die voor de leerkrachten een ontbijt regelden omdat het woensdag ook de dag van de leerkracht was. Terwijl de ouders aan het voorlezen waren konden wij in alle rust genieten van een overheerlijk ontbijt. Ouders: jullie zijn helden!
In de groep werd het prentenboek "Sokkendief" voorgelezen. Er hingen een waslijn vol sokken in de klas en  een "oma" kwam breien. De klas was helemaal in de sfeer van het boek.
Het prentenboek was ook weer een mooie aanleiding om een tekst van de week over te schrijven.


Verder gaat het deze week ook over "Lef" van de kinderen. Want zij zijn ook grote helden, omdat zij toch maar mooi een rondleiding hebben gegeven aan hun vader en/of moeder. En dat deden zij vol enthousiasme. Hier hebben we naar toe gewerkt in ons thema, om te laten zien wat we al die weken gedaan hebben en wat we al kunnen. Eerst werd er betaald en daarna kregen de ouders van hun eigen kind een rondleiding door dierentuin "De regenboog". Sommige gidsen lieten ook zien hoe zieke dieren beter gemaakt worden, hoe de dieren gevoerd moesten worden. Er waren ouders die ook in de "winkel" nog wat kochten. Leuk om te zien hoe trots kinderen zijn op wat zij doen! En hoe trots ouders zijn op hun kind.



En tot slot gaat het over "Lef" van onszelf. De leerkrachten van groep 3 en 4. Want deze week kregen we een middag begeleiding van De Activiteit. Nieuwe uitdagingen aangaan, nieuwe werkvormen uitproberen, je verdiepen in de theorie om jezelf verder te ontwikkelen en te verrijken.
Deze begeleiding stond in het teken van expert lezen.
Nog eens werden alle stappen in het expert lezen doorgenomen aan de hand van een filmpje. 
De komende tijd gaan we ons verder verdiepen in het expert lezen en zullen ook de klassenconsultaties in het teken van expert lezen staan.
Wat we bij expert lezen toch moeilijk vinden, is om goede teksten te vinden. Teksten die genoeg informatie geven, maar niet te moeilijk of te makkelijk zijn.
In groep 3 maken we aan het begin van het leesproces vaak zelf onze tekst, omdat we moeilijk teksten kunnen vinden die aansluiten bij het leesniveau en gaan over de dierentuin.
Wat ook belangrijk is, is dat kinderen gemotiveerd gaan lezen, dus de tekst moet wel een uitdaging zijn en iets te vertellen hebben over wat ze willen weten.

Omdat het thema "dierentuin" nu bijna wordt afgesloten stonden we ook stil bij de evaluatie van het thema. Hoe is het thema verlopen. Welke activiteiten gingen goed, welke doelen zijn bereikt en welke niet en wat neem je mee naar het volgende thema. Het evaluatieformulier in Horeb werd ingevuld. Voor jezelf is het belangrijk om te reflecteren op datgene wat je de afgelopen weken gedaan hebt. Het is een leermoment.  Wij vonden zelf dat het spel in de thema hoek goed gespeeld is maar de lees-schrijfactiviteiten waren met name vóór dat het spel begon en niet tijdens het spel. In het volgende thema willen we het spel zo opzetten dat ook het schrijven tijdens het spel meer aanbod komt. (zoals bonnetjes maken ed.)

Volgende week wordt het thema dan ook afgerond om na de vakantie met een nieuw thema te starten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten