betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

zaterdag 29 oktober 2011

week 11: startactiviteiten "wij gaan (uit) eten"

Vol enthousiasme zijn we deze week aan het nieuwe thema begonnen: wij gaan (uit) eten.
Deze week staat dan ook in het teken van de startactiviteiten.
Bij dit thema vonden we het belangrijk om als eerste in te gaan op de eigen ervaringen van de kinderen.
Dat is heel dichtbij en herkenbaar.
De eerste startactiviteit ging over: wat eet je thuis bij de maaltijd, bij het ontbijt, tussen de middag en 's avonds. Het woord ontbijt hebben we toen ook aangeboden.
De tweede startactiviteit ging over "ergens anders eten". We hebben de tweede startactiviteit bewust niet "eten in een restaurant" genoemd omdat we niet zeker wisten of alle kinderen wel eens in een restaurant hebben gegeten. Nu konden ze hun tekst ook schrijven over "eten bij een vriendje of oma". Hier maakten we een tekst van de week over. Het restaurant kwam toen al wel ter sprake.
De derde startactiviteit was een filmpje over "het restaurant" van Koekeloere (een kijkje in de keuken). Erg leuk filmpje. Aan de hand van het filmpje werd er een woordweb gemaakt over "het restaurant"
De kinderen beginnen al te praten over een restaurant maken en er worden al spulletjes meegenomen die daar bij passen.
De vierde startactiviteit kan daar op inhaken door met expert lezen een aantal teksten te bespreken die gaan over het restaurant. Hierbij was een klassenconsultatie van de Activiteit. Voor het lezen van de tekst hebben we weer een stukje van hetzelfde filmpje gezien van Koekeloere maar nu met de vraag "kijk eens goed of je ergens meer van wil weten" en "wat voor vraag heb je over het restaurant"
Startwoorden voor een vraag als wat, wie en hoe hingen op het bord. Kinderen gingen na afloop vragen bedenken. Iemand zei: hoe heet de kok. Meteen zei een ander kind dat is geen belangrijke vraag, dat hoef je niet te weten. Daarop ingaand vroeg ik wat dan wel een belangrijke vraag is? nou, zei deze jongen, welk eten maakt de kok. Op deze manier waren kinderen bezig om belangrijke vragen te bedenken.
Na het lezen van de tekst hadden  we antwoord op een paar vragen gevonden, konden we het woordweb verder uitbreiden met nieuwe woorden ( in een andere kleur opgeschreven bij het woordweb)  en konden we ook een lijstje maken wat nodig is als we zelf een restaurant gaan maken.









Hier gaat Jeanine volgende week op door met  expert lezen bij de volgende klassenconsultatie. Belangrijk voor mij is om in de gaten te houden welk doel ik met het lezen van de teksten voor ogen heb. Waarom laat ik deze tekst lezen. Wat is betekenisvol voor de kinderen. Waar wil ik met het lezen van deze tekst naartoe.

In de speel/werktijd wordt er ook al gewerkt aan het nieuwe thema.
Een rekenactiviteit met het meten van stroken waar een taart van wordt gemaakt.
een heerlijke taart verven en erbij schrijven wat voor taart het is en voor wie.
Ook worden er mooie placemats gemaakt, die we later in ons restaurant kunnen gaan gebruiken.
Komende week gaan we ook een start maken met het inrichten van het restaurant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten