Het is een kleine groep van 19 kinderen. In de vakantie hebben Jeanine en ik afgesproken om het thema 'dierentuin" op te zetten. We maken een planning van het thema. Fase 0 is dan ook voor ons het ontwerpen en registreren van een hoofdlijn. Dit leggen we vast in Horeb. Omdat wij geen leesmethode hebben vinden wij het belangrijk dat er in dit thema veel woorden worden aangeleerd waarbij we de letterkennis vergroten. Om er zeker van te zijn dat we alle letters in de eerste twee thema's aanbieden hebben we voor onszelf een lijst gemaakt van woorden binnen het thema dierentuin die aan bod moeten komen. De woorden die we aanbieden zijn betekenisvol en de kinderen kunnen de woorden meteen gebruiken bij teksten die geschreven gaan worden.
De afgelopen 2 weken zijn we in de klas bezig geweest met het helder krijgen van de betekenissen van de leerlingen door startactiviteiten. Fase 1 van het thema. Veel van deze startactiviteiten zijn gekoppeld aan het aanbieden van een nieuw woord. Zo hebben we de kinderen gevraagd naar hun eigen ervaringen in de dierentuin. Ze vertelden over bezoekjes die ze aan de dierentuin hebben gebracht. Daarbij lieten we een filmpje zien van een aap in de dierentuin. Dat gaf veel herkenning. Naar aanleiding van deze startactiviteit konden wij het thema woord aap aanbieden. Een tweede startactiviteit was een "onderzoekje met je zintuigen". Er lag allerlei eten op een bord. Van fruit tot snoep en diervoer. We bespraken met elkaar wat er op het bord lag en maakten een tweedeling: eten speciaal voor ons en eten speciaal voor dieren. Maar er lag ook eten op het bord wat zowel wij als dieren eten. We keken naar filmfragment over een dier dat eten kreeg.
Een derde startactiviteit was werken met een prentenboek. Het prentenboek Slokkebrok wordt interactief voorgelezen. Het prentenboek willen we de komende tijd gaan gebruiken voor het opzetten van een verteltafel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten