Op basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland wordt sinds enkele jaren OntwikkelingsGericht Onderwijs gegeven. In groep 3 hebben we de leesmethode losgelaten. Binnen een thema hebben we allerlei lees/schrijf activiteiten en spel. We worden als team begeleid door De Activiteit uit Alkmaar.
betekenisvol leren
woensdag 1 juni 2011
tekst van de week
tekst van de week
een vast onderdeel op het rooster in groep 3 is "tekst van de week".
Bij ontwikkelingsgericht onderwijs is het schrijven van teksten heel belangrijk.
we gebruiken hierbij de 4 stappenmethodiek voor het schrijven van teksten: 1. orientatie en gemeenschappelijke basis
2. op verhaal komen
3. tekst schrijven
4 tekst presenteren
een voorbeeld uit de praktijk bij het thema ridders en kastelen
Doel van deze tekst schrijven was dat de kinderen gaan bedenken wat je als ridder of ridderprinses allemaal kan doen. Inleven in een ander persoon en fantasie stimuleren.
Ik maak gebruik van het boek `De ridderprinses` van Samantha Loman om te orienteren en een gemeenschappelijke basis te leggen.
Na het voorlezen komen we op verhaal door overleggen in tweetallen: wat weet je uit het boek wat je kan doen als je ridder bent en wat wil je zelf graag doen als je ridder bent.
Bij dit overleggen schrijven ze hun ideeen op in een woordweb.
Kort worden de ideeen centraal besproken en weergegeven op het bord. Daarna gaan de kinderen hun tekst schrijven. Daarbij kunnen ze gebruik maken van hun woordweb om zinnen te maken. Tot slot wordt in deze les door een paar kinderen hun tekst voorgelezen.
In een volgende les gaan we de geschreven tekst reviseren.
het reviseren van een tekst
hoe doen we dat bij ons in groep 3?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten