betekenisvol leren

betekenisvol leren
de echte werkelijkheid in de school

donderdag 20 oktober 2011

week 9 en 10: voorbereiding nieuw thema: wij gaan (uit) eten

In week 9 hebben we het thema "dierentuin" helemaal afgerond. De laatste ouders zijn op bezoek geweest en naar aanleiding van de foto van dat bezoek is er nog een tekst van de week geschreven.
Ook is het thema geevalueerd. Wij als leerkrachten hebben dat in Horeb genoteerd. Maar ook aan de kinderen hebben we gevraagd wat zij van het thema vonden.
Iedereen vond het een leuk thema. Sommigen vonden het jammer om te stoppen anderen hadden wel weer zin in iets nieuws. Op de computer woorden en zinnen maken vinden ook heel veel kinderen leuk. De dierenboeken waren erg in trek.
Wat heel vaak genoemd werd wat leuk was, was het geven van de rondleiding. Voor ons is dat een bevestiging dat werken naar een einddoel heel belangrijk is. En dat we dat in ons nieuwe thema ook weer gaan doen.

Omdat na de vakantie op donderdag meteen al de eerste klassenconsultaties van De Activiteit zijn willen we  het nieuwe thema snel opstarten. De laatste dagen voor de vakantie is dan ook alles van het thema dierentuin opgeruimd. Alle werkjes gaan in een map met een beschrijving van alles wat we tijdens dit thema hebben gedaan met foto's erbij en ieder kind krijgt dan een eigen map mee naar huis. Voor ons is dit mogelijk een opstap om op een later moment het portfolio verder uit te ontwikkelen.

Fase 0: wij gaan uit eten.
In de vakantie hebben Jeanine en ik  het nieuwe thema voorbereid. Schoolbreed is er voor de komende weken het thema `feest` gekozen. Het opbouwen van een thema begint bij een goede voorbereiding waarin we een eerste schets maken van de mogelijke inhouden en activiteiten die aanbod komen. We maken hierbij gebruik van het ontwerpschema, het webmodel, uit Horeb.

Het thema `feest` is heel breed. Zo breed willen wij ons niet orienteren met de kinderen. Wij hebben besloten het thema `feest´ te versmallen tot `wij gaan (uit) eten.' Wij hebben hiervoor gekozen omdat wij denken dat dit concreter en dus dichter bij de kinderen staat en er binnen dit thema goede spelmogelijkheden zijn (met schrijfactiviteiten). Wij denken hierbij aan het opzetten van een restaurant. Ook sinterklaas en kerst kunnen we in dit thema goed verwerken.

Na de eerste planning in het webmodel hebben Jeanine en ik een aantal startactiviteiten ontworpen. Deze startactiviteiten richten zich op het laten ontstaan van nieuwsgierigheid, betrokkenheid en betekenisvolheid. Impuls 1: de gezamenlijke orientatie. Door middel van de startactiviteiten orienteren we ons in dit nieuwe thema. Orienteren betekent dat er voor ons zicht komt op de ervaringen van kinderen, op hun ideeen en gevoelens. De kinderen komen op verhaal en laten zien wat ze al weten en kunnen. Illustraties, voorwerpen, filmpjes, eigen ervaringen en verhalen (boeken) worden gebruikt om tot een goede inhoudelijke orientatie te komen.
Ook hebben we binnen dit thema een woordenlijst samen gesteld van woorden die aan de orde kunnen komen. We willen er op letten dat die woorden waar letters in voorkomen die nog niet aangeleerd zijn door ons worden aangeboden aan de kinderen.

Startactiviteiten die we voorbereid hebben zijn:
eigen ervaring: eten en uit eten, tekst van de week schrijven, woordweb maken
illustratie van een restaurant en expert lezen over een restaurant (klassenconsultatie)
prentenboek: een taart voor kleine beer
zintuigen: proeven, voelen en ruiken van eten




1 opmerking:

  1. Hallo Alie,

    Ik ben benieuwd naar de resultaten van jullie eerste startactiviteiten. Welke eigen ervaringen hebben de kinderen opgeschreven? Wat vinden ze interessant? Wat komen we te weten na het lezen over het restaurant?
    Doordat de leesteksten bewust zijn gekozen 'hebben de kinderen er iets mee', want het gaat over het boeiende thema in jullie groep waar ze meer van willen weten. Een duidelijk leesdoel is van belang en zo krijg je ook rijk spel in het restaurant.

    Tot ziens!
    Groet,
    Marijke
    De Activiteit

    BeantwoordenVerwijderen